Het gewicht op de achteras bepaalt voor een groot gedeelte met welke bandenspanning met welke snelheid gereden mag worden. Aslast is niet alleen cruciaal voor de bodem, maar de overheid wil schade aan het wegdek voorkomen en controleert daarom steeds meer op de werkelijke asbelasting. Veel combinaties zitten niet alleen op de limiet qua breedte, maar overschrijden ook vaak de aslast.
“Als je ziet wat de asbelasting van bijvoorbeeld een giertank is, dan schrikt menig klant”, weet Ron van Laar van Van Laar Techniek uit Hoogland. Met een Agreto-weegbrug worden aslasten nauwkeurig gewogen. “Niet alleen om beter te weten wat de druk op de bodem zal zijn, maar ook om nauwkeuriger te bepalen wat de opbrengsten van het land zijn.”
Agreto aslast weegbrug
De Agreto aslast weegbrug is een gegalvaniseerd plateau van 1 bij 3,40 meter met vier weegcellen. Bijzonder is dat er zestig keer per seconde wordt gewogen, terwijl de loonwerker of landbouwer met zijn trekker over het plateau rijdt. Dit levert een nauwkeurige weging op. “De chauffeur kan het voertuig met een constante snelheid van vier of vijf kilometer per uur over het plateau rijden. Met speciale ogen, die naar elkaar kijken, wordt de rijrichting bepaald. Als er inkomend gewicht bij het kuilen van zeshonderd ton is en een uitgaand gewicht van vierhonderd ton, dan weet je dat er tweehonderd ton in de kuil is achterbleven. De brug registreert de aslasten terwijl er langzaam overheen gereden wordt. Alles wordt geregistreerd, vol en leeg”, legt Ron van Laar het principe uit.
Groeiende interesse voor gewicht
Van Laar Techniek is in Nederland importeur van GrassTech Zerograzers uit Ierland, de zogenoemde stalvoerwagens. Ron van der Laar ziet in de markt de interesse voor het gewicht groeien. Niet alleen vanwege de garantie op de banden, die kapot gaan als er met een te hoge snelheid met lage druk wordt gereden. Ook bodemdruk wordt steeds actueler. “Maar het is überhaupt interessant om te weten wat de gewichten zijn. In de transportsector is het al heel gewoon dat vrachtwagens zijn gewogen. Ik vroeg mij openlijk af of het nodig is om daarvoor iedere machine met een weeginrichting uit te voeren. Waarom zou dat niet allemaal op het erf kunnen?”
Sinds het voorjaar is Van Laar Techniek begonnen met experimenten met de aslast weegbrug van Agreto. Inmiddels zijn er vier in Nederland verkocht, maar bij onze oosterburen liggen er al meer dan duizend. De weegbrug is eenvoudig te plaatsen en eventueel te verplaatsen omdat het om een prefab fundering gaat. “Twee platen en vier balken.”
Software overtuigde
Met name de bijbehorende software overtuigden Ron en zijn zoon Erik van Laar. “Ook vanuit de gedachte van de loonwerker, die zo veel beter per klant kan bepalen wat die van een perceel haalt of er op brengt. Iedere keer dat je met een machine over de weegbrug rijdt, wordt de inhoud opgeteld. Iedere keer dat je over de weegbrug rijdt is het volle en het lege gewicht geregistreerd. Dit is alles op datum, tijd en rijrichting op de computer terug te vinden. Er kunnen tot wel honderd percelen per klant ingevoerd worden en zo kun je de opbrengst van verschillende percelen secuur registreren en bijhouden”, legt Erik van Laar uit.
Officieel gaat het om niet geijkte wegingen, omdat daarvoor officieel het voertuig stil moet staan en in stilstand op één plateau gewogen moet worden. “De toleranties van de Agreto zijn echter minimaal. Sterker, deze manier van wegen is net zo secuur als een normale weegbrug. Bij een weeginrichting op de machine klopt er vaak niets van, omdat afwegen op het chassis met een halfvolle kar slecht gaat. Dus dat een weging met de Agreto niet geijkt is, komt feitelijk en alleen door de wet. De vraag is of dat erg is, als je niet afrekent op kilo’s.”
De Agreto kan eventueel uitgevoerd worden met een camera, voor een foto of filmpje van de machine. “Zodat de weegbrug aan de hand van de nummerplaat weet om welk voertuig het gaat.” Ook kan de trekkerchauffeur dat met een afstandsbediening registreren. “Uiteindelijk gaat de registratie tot duizend verschillende voertuigen.”
Wegen van aslast steeds belangrijker
Ron van Laar is overtuigd dat wegen van aslast steeds belangrijker wordt. “De meeste trekkers mogen per as niet meer dan tien ton wegen. Als je een tien kuubs giertank op één as hebt, dan heb je al een probleem. De aslast zal al snel meer dan tien ton zijn en dat is volgens de overheid niet toegestaan. Ook een triple maaicombinatie zorgt er al gauw voor dat de maximale achterasbelasting van een tractor al gauw bereikt wordt.
Los van wet- en regelgeving: Dan heb je voor duizenden euro’s aan nieuwe banden besteed, maar niemand die vervolgens kijkt naar het gewicht waarmee je de band belast. Het wordt anders als er een ongeval met letsel ontstaat, want bij overbelading kan de verzekering misschien wel terecht moeilijk doen. Als we met z’n allen strikter de aslast bepalen, zijn we veiliger bezig, gaan de banden en het wegdek minder snel stuk, verbruik je minder diesel en belasten we de bodem minder.”
Dit betreft een artikel uit onze Akkerbouwkrant. De Akkerbouwkrant gratis thuis op de mat?
Tekst: Martin de Vries
Beeld: Van Laar Tech & Lieven Van den Berghe