Akkerbouwers Roderick Bakker uit Oudeschip en Jochum Mansholt uit Vierhuizen hebben vrijwel tegelijk geïnvesteerd in een Agrifac Condor V. De zelfrijdende veldspuit maakt de verwachtingen vooralsnog waar. Beide zijn zeer te spreken over het AirFlow Plus-systeem, waarmee een grote luchtopbrengst gecombineerd wordt met een uniforme verdeling over de volle breedte van de spuitboom. “Dit is de techniek voor de toekomst, daar moet je niet op willen bezuinigen.”
Jochum Mansholt
Akkerbouwer in Vierhuizen (Gr.) Areaal: Ca. 215 bewerkte hectares, Hoofdteelt: Pootaardappelen ( in combinatie met veredeling) ca. 75 hectare, Overige teelten: Granen, bieten en uien.
“Met de buurman hadden we een spuit in samenwerking. Hij had wijzigingen in zijn bedrijfsvoering waardoor we beide tot de conclusie kwamen dat ieder een eigen spuit misschien wel praktischer zou zijn. We zijn ons op een nieuwe gaan oriënteren. Als je dan toch bezig bent, kijk je meteen ook naar de regelgeving en dan kom je toch automatisch bij zelfrijdende spuit uit. Natuurlijk zijn er ook Duitse aanbieders, maar Agrifac is een Nederlands bedrijf. De spuit straalt ook de Nederlandse nuchterheid uit. Voor en door boeren. Alles is net wat praktischer. Bovendien stelt Agrifac zich als fabrikant open op. Een luisterend oor voor onze behoeften en wensen. Dat is de kracht van Agrifac. Eigenlijk kan het bijna niet gek genoeg.”
Belang van luchtondersteuning
“Luchtondersteuning is voor ons een belangrijk gegeven. In mijn ogen zijn daarnaast nog twee opties: het MagGrow- en het Wingssprayer-systeem. AirFlowPlus komt onder onze omstandigheden het beste uit de verf. Het waait hier eigenlijk altijd hard, waardoor de belasting op de spuitboom groot is. Het HighTechAirPlus-systeem zorgt voor een constante druppelgrootte, die ik vanuit de cabine kan aanpassen aan de omstandigheden. De luchtzak is in de boom geïntegreerd. Hierdoor is die slank en minder windgevoelig. Een nadeel is dat die wat zwaarder is. Dat voel ik wel op de kopakker, maar ach, elk voordeel heeft zijn nadeel. Onze Condor heeft een verzwaard onderstel, de grootste tank van vijfduizend liter en een zware motor. Als je de AirFlow honderd procent hebt staan, dan heb je wel veertienhonderd toeren nodig.”
Airflow over 39 meter
“In de granen zien we nu al de pluspunten van het spuitsysteem, de AirFlow over 39 meter met de pulserende doppen en de schakeling per dop. Met het oog op de afrijpingsziekte hebben we goed lucht op de dop kunnen krijgen, waardoor het middel super in het gewas komt. De indringing spreekt dus tot de verbeelding en daar gaat het natuurlijk om als je voor zo’n investering staat. Het voldoet meteen qua wet- en regelgeving. Veel meer kun je in mijn ogen qua emissies ook niet doen. De pulserende doppen zorgen er voor dat de bochten qua bespuiting mooi gecompenseerd worden. In het verleden was er veel overlap. Als dit niet meer kan, dan is de enige optie nog schoffeltuig.”
“Op het scherm kunnen we nu goed zien we ook of een dop wel of niet de afgifte haalt. Voorheen moesten we het doen met een drukmeter over de gehele spuitboom. Dankzij boomhoogtesensoren krijgen we de boombalans goed in beeld. Die sensoren wilden we, samen met Roderick Bakker, er graag op hebben en daarin is Agrifac uiteindelijk meegegaan. De boom is wel stabiel, maar met het oog op het emissieverhaal willen we ook de garantie dat je altijd een strak spuitbeeld hebt. Dat voorkomt ook dat als het gewas in hoogte varieert en je in het donker de boom moet heffen. Met sensoren doet die het automatisch.”
John Deere gps-systeem
“Ook wij maken gebruik van het John Deere gps-systeem, zodat we altijd de juiste lijnen inladen. De connectie met het managementsysteem JDLink is gewoon perfect. We kunnen alle gegevens makkelijk terughalen. Eigenlijk is dat je druglogger. De data-overdracht met verschillende merken is altijd een dingetje. Nu hebben we dat goed oplost. We willen het plaatje op het bedrijf zoveel mogelijk sluitend te maken. Van grondbewerking, zaaien, poten, gewasverzorging, oogst. Alles met elkaar op één platform. We hebben ook gekeken naar taakkaarten en daar waren we ook al best een eind mee, maar het variëren over de hele breedte van de spuitboom is de beperking. Dat vind ik persoonlijk erg jammer. Als het goed staat, dan is het kinderspel, maar ik wil er niet eindeloos mee bezig zijn.”
“De eerste werkzaamheden hebben we met het uitrijden van kunstmest. De veldspuit ken ik en ook het systeem met WideTrackPlus voor de variabele spoorbreedtes, dus met de John Deere gps reed ik dit voorjaar zo weg. Het resultaat is boven verwachting. Aan de sectiecontrole heb ik bijna niets hoeven te veranderen. Wel heb ik last minute nog bredere banden onder laten zetten, om in het voorjaar minimale insporing te hebben met werkzaamheden. We rijden iets smaller in de granen en de aardappelen. De ruimte die je daarmee wint, gebruik je weer om een spuitspoor te maken. En op die manier heb je dus geen verlies van je dure onbeteelde land. We hebben meteen ook een luchtdrukwisselsyteem met luchtketels er op gezet. Dat werkt zo mooi. Je knippert met je ogen en je hebt de druk van 0,8 naar 2,2 bar gebracht.”
Stoel met verwarming en koeling
“We waren de eersten die de Condor V met een leren stoel met verwarming en koeling hebben uitgevoerd. Eigenlijk vind ik dat dat standaard moet zijn met zo’n luxe uitvoering. Je hebt dagen dat je veertien uren op de spuit zit. De rug is ook wat waard. Het is in ieder geval een prachtige zelfrijder, waar we erg blij mee zijn.”
Lees hier ook deel 1, de ervaringen van Roderick Bakker.
Dit betreft een artikel uit onze Akkerbouwkrant. De Akkerbouwkrant gratis thuis op de mat?
Tekst en beeld: Martin de Vries