De vier graanoverlaadwagen modellen uit de GTW-serie van de Bergmann-graanoverlaadwagens, met een laadvolume van 21 tot 43 m³, zijn uitgebreid herzien en uitgerust met nieuwe, praktische oplossingen.
TwinBunker voor de hogere klasse
Als er naast zaaizaad ook kunstmest in een zaaimachine moet worden gevuld, kunnen de graanoverlaadwagens GTW 330 (33 m³) en GTW 430 (43 m³) met het gesplitste bunkersysteem TwinBunker worden uitgerust. De TwinBunker is op de Agritechnica 2019 samen met de op deze beurs geïntroduceerde modellen GTW 210 en GTW 300 gepresenteerd. Deze is haaks op de rijrichting in de verhouding 50/50 in twee kamers gesplitst. De ene kamer is voor het zaaizaad, de andere voor de kunstmest.
Om de kamers onafhankelijk van elkaar te kunnen legen, heeft elke kamer een eigen, apart te bedienen doseerinrichting. Van de ene kamer kan de doseerinrichting volledig worden gesloten als u de andere kamer wilt legen. Als de GTW 330 of de GTW 430 als graanoverlaadwagen bij de oogst van graan of korrelmais wordt ingezet, kunnen beide doseerinrichtingen gewoon gelijktijdig worden geopend dan wel gesloten.
Grote zaaimachines gericht vullen
Voor het vullen van zaaimachines met grote werkbreedten kunnen alle BERGMANN-graanoverlaadwagens optioneel met een hydraulisch aangedreven zaadvijzel met een lengte van 5 m en een diameter van 250 mm worden uitgerust. De overlaadhoogte en -breedte van de zaadvijzel bedraagt telkens meer dan 4 m, zodat ook de grootste zaaimachines gemakkelijk kunnen worden gevuld. De zaadvijzel is uitermate geschikt voor het overladen van zaaizaad en kunstmest. Deze wordt aan de onderste helft van de overlaadvijzel gemonteerd en is hydraulisch zijwaarts zwenkbaar en in hoogte verstelbaar.
Vooral in combinatie met de TwinBunker kan het rendement van de graanoverlaadwagen aanmerkelijk worden verhoogd, omdat deze ook in het voorjaar en de herfst als transportvoertuig voor zaaizaad en kunstmest voor het vullen van zaaimachines en meststrooiers kan worden gebruikt. Zo kunnen alle graanoverlaadwagens uit de GTW-serie het hele seizoen door worden ingezet.
Eenvoudig onderhoud van GTW-serie
Nieuw voor de hele GTW-serie is een onderhoudsklep die zich aan het onderste uiteinde van de overlaadvijzel bevindt. Via deze klep krijgt u toegang tot het overdrachtsgebied tussen de toevoervijzel en de overlaadvijzel. Deze dient voor de visuele controle van het overdrachtsgebied en kan als reinigings- en inspectieklep worden gebruikt, als er vreemde voorwerpen in de bunker terechtkomen. Daarnaast kan het overdrachtsgebied beter worden gereinigd.
Als de graanoverlaadwagen in de openlucht wordt gestald, kunnen er aan de uiteinden van beide vijzelhelften van de overlaadvijzel deksels worden geopend, zodat er geen water in de vijzelhelften blijft staan en corrosie wordt voorkomen.
Optimaal disselontwerp
De GTW 330 en de GTW 430 zijn standaard uitgerust met een hydraulisch in hoogte verstelbare dissel voor de ondertrekhaak. Het nieuwe disselontwerp voorkomt dat er bij het rijden over een zwad stro blijft hangen en zich kan ophopen. Door de slanke constructie is de dissel zeer wendbaar. Het zeer lage eigengewicht van de dissel maakt maximale bijlading mogelijk. De optionele disselvering zorgt ook bij hoge rijsnelheden voor optimaal rijcomfort op de weg en het veld. Schokken en schommelingen worden betrouwbaar opgevangen.
Registratie in heel Europa
Alle vier graanoverlaadwagens uit de GTW-serie zijn standaard volgens Verordening (EU) 167/2013 officieel met het EU-typegoedkeuringscertificaat gecertificeerd. Vooral bij de wederverkoop binnen de EU is de typegoedkeuring gunstig, omdat er geen nationale goedkeuring voor de registratie hoeft te worden verleend. Met elk voertuig worden de COC-documenten (Certificate of Conformity) meegeleverd.
Eenvoudige gegevensuitwisseling
Sinds 2020 is BERGMANN partner in het agrirouter-consortium en daarmee ‘ready for agrirouter’. De agrirouter is een neutraal en fabrikantonafhankelijk internetplatform voor de gegevensuitwisseling tussen machines en de agrarische software van verschillende fabrikanten.
De ISOBUS-compatibele graanoverlaadwagens uit de GTW-serie kunnen in combinatie met een CCI 800, een CCI 1200 of een andere ISOBUS- en agrirouter-compatibele terminal met de agrirouter worden gekoppeld. Op die manier kunnen bijvoorbeeld machine-, GPS- en opdrachtgegevens in ISO-XML-formaat comfortabel via de agrirouter naar het Farm Management Information System (FMIS) op het bedrijf worden verstuurd.
GTW-serie heeft modern en innovatief aandrijfconcept
Bij de GTW 330 en de GTW 430 wordt de toevoervijzel aangedreven via de unieke BERGMANN-Powerband die ook bij belasting individueel hydraulisch in- en uitgeschakeld kan worden. De Powerband wordt aangedreven door de aftakas van de tractor. Een hydraulisch zwenkbare spanrol spant nadat is ingeschakeld de Powerband en draagt daarmee de draaiende beweging van de aandrijfas over naar de aandrijving van de toevoervijzel. Voor de restlediging van de overlaadvijzel kan de aandrijving van de toevoervijzel eenvoudig tijdens het bedrijf worden onderbroken. Zo kan de graanoverlaadwagen ook gedeeltelijk beladen naar het volgende veld gaan.
De Powerband-aandrijving is onderhoudsarm en valt verder op door de zeer rustige loop. Een optimale krachtoverbrenging met tractorvermogens van meer dan 400 pk vormt geen probleem. Door de Powerband-aandrijving is het gebruik van rollenkettingen en inschakelbare koppelingen niet nodig.
GTW-serie is uniek en productvriendelijk
Een unique sellingpoint van de graanoverlaadwagens is de toevoervijzel met van achteren naar voren toenemende vijzelspoed (vier verschillende spoeden).
Voordelen van de constructie zijn:
- het laadgoed is overal in beweging, er ontstaat geen ‘tunnel’ van stilstaand laadgoed waarin de vijzel moet draaien
- gelijkmatige lediging over de gehele opbouwlengte, daardoor geen overschrijding van de druk op de trekhaak van de tractor
- minder gebroken korrels omdat er over de gehele lengte steeds laadgoed in de vijzel komt
- minder benodigd vermogen van de tractor
Bescherming van het laadgoed
Om het laadgoed tegen weersinvloeden te beschermen, kunnen alle graanoverlaadwagens uit de GTW-serie optioneel worden uitgerust met een via een handslinger te bedienen dekzeil.
In opgerolde staat bevindt dit zich aan de bovenkant van de opbouw, links in de rijrichting. Als het is afgerold, wordt het aan de rechterkant van het voertuig met riemen vastgesjord. Om het dekzeil tegen slijtage te beschermen, zijn op de randen van de opbouw kleine platen aangebracht.
Praktisch detail: in de handslinger is een haak geïntegreerd waarmee je de riemen na het afrollen van boven naar beneden kan trekken.
Beide grote graanoverlaadwagens, de GTW 330 en de GTW 430, kunnen optioneel met een hydraulisch verstelbaar dekzeil worden uitgerust. Dit is comfortabel vanaf de bestuurdersstoel te bedienen.
Bron: Bergmann