Fendt komt als full-liner de komende tijd met een breed scala aan noviteiten de markt op. De hoofdrol wordt opgeëist door de nieuwe Fendt 700 Vario Gen 7, een trekkerserie van 202 tot 303 pk. Een echte loonwerktrekker dus.
Zevende generatie van Fendt 700-serie
De toevoeging Gen 7 slaat op de zevende generatie 700-serie sinds de introductie in 1998. De bestaande 700-serie, met zes trekkers van 150 tot 246 pk, blijft daarnaast in productie. De nieuwe serie wordt er aan toegevoegd met vijf trekkers, van de 720 tot de 728 met vermogens van 203 tot 283 pk.
Dit is exclusief het Dynamic Power concept, waardoor het motorvermogen naar behoefte tot 20 pk stijgt. Dat concept is ontwikkeld om de vermogensbehoefte van de gebruikers, zoals airco, dynamo en koeling, te compenseren. Hiermee slaat Fendt een brug naar de zwaardere 800-serie en zal ook de 700-serie als optie voor geïnteresseerde loonwerkbedrijven worden.
Fendt 700-serie van ‘geheel nieuwe snit’
Ondanks dat het de zevende generatie betreft en de sprong naar de 800-modellen is verkleind, is de nieuwe serie wel van een geheel nieuwe snit. De Deutz-motoren hebben plaats gemaakt voor de nieuw ontwikkelde zescilinder AgcoPower motoren met een inhoud van 7,5 liter uit de eigen fabriek in Finland. Het accent van deze motoren ligt op het lage toerental, waarbij de meeste werkzaamheden worden gedaan in het traject van 1400 tot 1700 motortoeren.
Bij de 726 en de 728 wordt de maximum snelheid van zestig kilometer per uur al bereikt bij 1450 toeren en het maximum koppel van 1450 Nm ligt bij 1300 toeren. Verder noemt men het relatief laag gewicht van 30,5 kilogram per pk. Door de smalle bouw aan de voorzijde heeft hij een grote wieluitslag van 52 graden van de voorwielen waarmee hij even wendbaar is als een lichtere trekker uit de 500-serie.
Fendt VarioGrip voor bandendrukwisselsysteem
Met de Fendt VarioGrip heeft de serie een geïntegreerd bandendrukwisselsysteem. Door in het veld de bandendruk te verlagen wordt de kans op slip en bodemverdichting verlaagd, terwijl bij hogere druk op de weg de rolweerstand wordt verlaagd waardoor tot twee procent brandstof kan worden bespaard. Hierdoor is dit, volgens Marco Knoppert (Mechangroep) en Coen Loeffen (Agromec), de perfecte trekker voor de loonwerkers en grote akkerbouwbedrijven.
Tekst en beeld: Hendrik Begeman
Dit is een artikel uit vakblad de Loonwerker. Verder lezen? Klik hier!