De firma Beyne uit Ichtegem (West-Vlaanderen) is vooral bekend om zijn getrokken en gedragen spuitmachines. Omdat Beyne het volledige gamma wil aanbieden aan zijn klanten, beschikt de firma ook over zelfrijdende veldspuiten. Het topmodel, de Anaconda 2000, loopt sinds dit voorjaar bij akkerbouwbedrijf De Geeter. Steve Vierstraete, mede-eigenaar en technische directeur bij Beyne bekeek samen met Akkerbouwkrant de belangrijkste troeven van deze machine.
De firma Beyne startte als een familiebedrijf maar werd in 2010 overgenomen door de gebroeders Vierstraete en Joris Ide. Sven doet de commerciële zaken, Steve is technisch directeur. In 2016 volgde een gedeeltelijke overname van Vogel en Noot, Dit verklaart meteen ook waarom Beyne naast de spuitmachines ook schijveneggen en rotoreggen produceert.
Eerste zelfrijder
De Anaconda 2000 kwam dit jaar nieuw op het bedrijf van Frederick en Pieter De Geeter. “We hadden voordien al een getrokken spuit van Beyne en een zelfrijder betekent een heel verschil, zeker als je er nog nooit mee gereden hebt. Het comfort is gewoon veel hoger. We hebben op een zestal weken zo’n zestienhonderd hectare gespoten, wat overeenkomt met driehonderd draaiuren. Op jaarbasis zal deze zelfrijder vermoedelijk zo’n 800 uren gaan draaien. We spuiten per jaar verschillende teelten waaronder aardappelen, vlas, tarwe en erwten. In drukke periodes zetten we de getrokken spuit in naast de nieuwe zelfrijder. Dat is ook de reden waarom we een spuitboom van 39 meter wilden: beide spuiten zijn nu even breed. De spuitboom met hoogtesensoren werkt wonderbaarlijk goed. De stabiliteit is enorm.”
Compact maar toch veel inhoud
“De reden waarom we voor een zelfrijder van Beyne kozen is simpel”, vertelt De Geeter. “We hadden al die getrokken spuit en waren heel tevreden over de service en het feit dat de firma dichtbij zit. De keuze voor Beyne werd mee bepaald door het feit dat de machine erg compact is maar toch zesduizend liter kan meenemen.” Steve Vierstraete noemt dit ook een grote troef van hun zelfrijders. “Het zijn grote machines met tanks van vier- tot zesduizend liter maar ze zijn toch compact qua bouw en grootte. De Anaconda beschikt over een lucht-geveerde achteras en een vooras met laadcompensatie, hetgeen ervoor zorgt dat de machine zich aanpast aan het gewicht dat in de tank zit.” De Geeter vult aan: “Het complete spuitgedeelte is bovendien heel gemakkelijk eraf te halen en op poten te zetten.”
Ingekocht bij Knight
De hoofdmarkt van Beyne zijn de gedragen en getrokken machines. Vierstraete vertelt dat ze wel het ganse gamma willen aanbieden. “De markt van de zelfrijders is natuurlijk beperkt. En iemand die al bij een bepaald merkt zit, verandert moeilijk.” Daarom koopt Beyne het onderstel voor de zelfrijders in bij Knight, een fabrikant van spuitmachines in het Verenigd Koninkrijk, waarmee ze sinds 2018 samenwerken. De machine komt toe zonder spuitboom en dan plaatst Beyne er zijn boom en spuittechniek op.
Taakkaarten
De Anaconda is voorzien van Vario-select. Vierstraete: “Dit betekent dat de dophouder is voorzien van vier doppen. Vanuit de cabine kan de bestuurder kiezen welke druk – tussen drie en vijf bar – hij wenst. Dan neemt de machine de ideale dop volgens de snelheid zodat je nooit met te weinig of te veel druk spuit. Deze klant maakt ook gebruik van taakkaarten waardoor je het product aan de hand van deze doppen om de drie meter variabel kan doseren.” De Geeter gaat verder: “Via Vario-select is het werken met taakkaarten heel eenvoudig. Wij gingen deze optie eerst niet nemen maar nu zouden we ze niet meer kunnen missen.
Daarnaast kan je door dit systeem ook heel vlot vertrekken in de hoeken.” Het systeem neemt dan een kleinere dop om toch voldoende druk te creëren en bovendien is er het Jumpstart-systeem. Vierstraete: “Dit betekent dat er bij traag rijden in de eerste vijf seconden een simulatiesnelheid wordt genomen, bijvoorbeeld zes kilometer per uur. Rijd je na drie seconden sneller dan die zes kilometer per uur, dan neemt het systeem de reële snelheid over.”
Full option
Volgens De Geeter stond de machine snel op punt. “We kozen voor grote wielen en daarom moesten we wel de spatborden aanpassen omdat er in de kleigrond voldoende ruimte nodig is tussen de wielen en het spatbord. De machine is zo goed als full option. We overwegen wel nog om in de winter een drukwisselsysteem te laten installeren. De automatische smering is onmisbaar. Verder is de verlichting erg goed met blauwe lampen. De bediening is heel eenvoudig, ook omdat het min of meer hetzelfde werkt als de getrokken spuit.
Verbeterpunten
Minpunten van de machine zijn volgens De Geeter dat de dieseltank redelijk hoog staat, wat bij het vullen vervelend is, en dat je in achteruit maximaal vijf kilometer per uur kan rijden. “Dat zou iets meer mogen zijn. Een laatste minpunt is dat je weinig middelen kan meenemen. Onder de cabine zit wel een laadplatform en aan de zijkant kan je ook nog iets leggen. Anderzijds mag je in de meeste landen zelfs niets meenemen. Het is voor ons de eerste zelfrijder en ik zou die stap nooit gezet hebben als ik geen vertrouwen had in de firma Beyne. Maar we zijn al twintig jaar klant en weten dat ze bij Beyne altijd bereikbaar zijn. Bovendien denken ze mee met jou als klant. Daarom hebben we ook samen besloten om het MagGrow-systeem te laten installeren.”
MagGrow
Tijdens ons bezoek zijn er ook twee ingenieurs van het Ierse bedrijf MagGrow aanwezig. David Moore, medeoprichter van het bedrijf, geeft meer toelichting bij hun systeem dat op de sproeier geïnstalleerd is. “Uit de spuitdoppen komen kleine, grote en middelmatige druppels. De kleinste hebben geen snelheid omdat ze geen gewicht hebben en vliegen dus weg. Dat is wat we omschrijven als drift. De grootste hebben teveel snelheid. Je wil dus die in het midden. Ons systeem zorgt ervoor dat er meer van de goede druppels zijn.” Vierstraete vult aan: “Een gekend probleem bij spuiten is drift. Om dit te voorkomen, kiest men vaker doppen met grovere druppels. Dan heb je minder druppels maar ook minder bedekking want het product loopt gewoon af van het blad. Dus je hebt wel minder drift maar minder op de juiste plaats toegediend en minder werking.
Voor een landbouwer is een fijne druppel dus beter want dan heb je de beste bedekking. Maar dus ook drift. Daarom is het de bedoeling om de druppelgrootte zoveel mogelijk naar het midden te brengen. Hierdoor heb je minder product nodig wat je dient je product toe op de juiste plaats.” Moore: “Het systeem werkt via een magneetblok dat magnetisch geladen is (manifold, red.) en een magneetstaaf in de spuitboom. Hierdoor wordt water magnetisch geladen. De aarde en het gewas zijn ook geladen en hierdoor ontstaat er aantrekking.”
Het systeem bij De Geeter is volgens Vierstraete het eerste dat in België loopt. “Het is een systeem met een zekere kostprijs maar we zijn overtuigd van de meerwaarde ervan. Volgens testresultaten uit Nederland en Ierland zou je hiermee tot twintig procent aan middel besparen. Binnenkort willen we dit echter in de praktijk testen want op vandaag zien we al visueel verschil in loofdoding tussen de twee verschillende spuiten. In sommige landen is het systeem al meer ingeburgerd en MagGrow werkt dan ook al samen met allerlei fabrikanten in de hele wereld.”
Tekst en beeld: Seppe Deckx