De Amazone Groep bleef opnieuw een boekjaar met uitdagende marktomstandigheden op koers voor groei en overschreed de omzetgrens van 850 miljoen euro in het boekjaar 2023. De jaarbalans van de fabrikant van landbouw-, tuin- en parkmachines laat daarmee een omzetstijging zien van 6 procent, vergeleken met 22 procent in 2022. De totale omzet van het familiebedrijf bereikte in het boekjaar 2023 een nieuw record van 852 miljoen euro (2022: 804 miljoen euro).
In de eerste helft van 2023 ging een hoge orderportefeuille gepaard met een gespannen situatie met onderdelen van toeleveranciers, wat ondanks de meest intensieve inspanningen soms tot knelpunten en vertragingen in de productie leidde. Hier is de situatie in de tweede helft van het jaar over het algemeen gekalmeerd.
Bovendien waren en blijven de gevolgen voor het handelsbeleid van geopolitieke conflicten moeilijk in te schatten en zijn ze zeer relevant. Ongeacht onze zakelijke belangen volgen we de ontwikkelingen in de getroffen gebieden met grote bezorgdheid.
Uitzonderlijk hoge wereldwijde vraag naar landbouwmachines
Ondanks de uitdagende economische omstandigheden registreerde Amazone in het boekjaar 2023 een uitzonderlijk hoge wereldwijde vraag naar moderne landbouwmachines om de productiviteit en winstgevendheid te verhogen. Amazone kon met zijn innovatieve technologieën enorm profiteren van deze trend.
Het stabiele hoge exportaandeel van ongeveer 80 procent en de intensievere bewerking van de markt droegen ook bij aan de positieve omzetontwikkeling in 2023. Om deze reden is er vorig jaar verder geïnvesteerd in de toekomst. Om de leveringscapaciteit te garanderen, werd de productiecapaciteit op de locaties Bramsche en Hude/Altmoorhausen uitgebreid en werden de productietechnologieën verder gemoderniseerd om de productkwaliteit te verhogen.
De grote internationale belangstelling was ook duidelijk merkbaar op de Agritechnica in november 2023. De belangrijkste vakbeurs ter wereld was een groot succes.
Vooruitzichten 2024
Ook in 2024 zal Amazone zich moeten voorbereiden op aanhoudende onzekerheden. De wereldwijde economische omstandigheden blijven volatiel en landbouwbedrijven worden met verdere problemen geconfronteerd. Er is momenteel een duidelijke terughoudendheid om te kopen. We zullen de actualiteiten in de gaten houden en, zoals altijd, met toewijding en gevoel handelen en alle noodzakelijke investeringen blijven doen.
Nieuwe markten zoals Noord- en Zuid-Amerika worden steeds belangrijker. De fabrikant erkent de kansen en het potentieel in nieuwe geografische regio’s en is vastbesloten om de wereldwijde aanwezigheid verder uit te breiden om klanten wereldwijd betere ondersteuning te kunnen bieden. In april van dit jaar werd de Braziliaanse kunstmeststrooierspecialist MP AGRO onderdeel van de Amazone Groep.
Uitbreiden van het productprogramma met innovatieve Amazone machines
Drijvende kracht achter de verkoop dit jaar zal het uitgebreide productprogramma zijn met innovatieve Amazone machines die zijn aangepast aan de bodem en het klimaat in de meest uiteenlopende regio’s van de wereld. Met het oog op de toenemende extreme weersomstandigheden onderzoeken en test Amazone ook nieuwe akkerbouwmethodes op de nieuwe proefboerderij Wambergen in de directe omgeving van de hoofdfabriek Hasbergen-Gaste om de landbouw de nieuwste technologieën en plantenteeltconcepten te kunnen bieden voor duurzame akkerbouw met een hoge opbrengst.
Verder ligt de focus op de continue ontwikkeling van het bestaande productportfolio. Zo is onlangs de productgroep getrokken precisiezaaimachines Precea uitgebreid met nog een type met 6 m werkbreedte. Deze variant is beschikbaar met de optie van een gecentraliseerd zaadtoevoersysteem of decentrale zaadtank op elke zaaiunit. Het ploegenassortiment bevat ook de nieuwe producttypen Teres en Tyrok. Ze bieden een grotere efficiëntie en aanpasbaarheid en de mogelijkheid van Onland ploegen. Op het gebied van autonomie en kunstmatige intelligentie stimuleert Amazone de ontwikkelingen eveneens. AI-ondersteunde oplossingen zijn een belangrijk onderdeel geworden van de productstrategie.
Bron: Kamps de Wild