Het Duitse Ropa is een echte specialist die zich heeft toegelegd op de oogst van rooivruchten. Sinds een kleine tien jaar zijn dat ook aardappelrooiers maar bekend werd en is het bedrijf met de gele bietenrooiers en -muizen. Vakblad de Loonwerker neemt de Ropa Panther 2 onder de loep.
Begin jaren ’70 van de vorige eeuw ontwikkelden verschillende fabrikanten hun eerste zelfrijdende zesrijige éénfase bunkerrooiers, zowel in Duitsland als in Nederland. In Duitsland had de 25-jarige boerenzoon Hermann Paintner de primeur met zijn zesrijige bunkerrooier, toen nog zonder cabine en rood van kleur. Hij werkte samen met een compagnon wiens achternaam startte met ‘Ro’ en dat leidde tot de bedrijfsnaam Ropa.
Ropa Panther volgt Ropa Tiger
Lange tijd bewerkt Ropa de markt enkel met de drieassige Tiger en om zelf de markt voor tweeassers te kunnen bedienen, introduceerde het in 2014 haar eerste tweeasser, Panther 1 genaamd. Die debuteerde in 2013 op de Agritechnicabeurs en op Agribex. Na de introductie van de zesde generatie Tiger in 2017, komt in datzelfde jaar ook de Panther 2 op de markt, de tweede generatie. Die heeft onder meer een krachtiger motor (768 pk), grotere bunker en een bredere losband die ook hoger kan lossen. Jaarlijks produceert Ropa in totaal 140 tot driehonderd nieuwe machines (bietenrooiers en bietenmuizen).
Onderstel met automatische stabilisatie
Mede dankzij de Beierse oorsprong (Sittelsdorf) met hellingen van acht tot tien procent, is stabiliteit altijd een aandachtspunt geweest. De Panther heeft daartoe net als de Tiger pendelende assen met elk twee stabilisatiecilinders die op basis van gyroscopen en hoeksensoren regelen dat chassis, cabine en bunker automatisch maximaal zeven graden kunnen kantelen ten opzichte van de assen. Dit geeft niet alleen extra stabiliteit, het zorgt ook voor een betere verdeling van gewicht/bodemdruk en daarom noemt Ropa dit systeem ook bodemvriendelijk.
Ropa Panther 2S
Komend seizoen vervangt de Panther 2S de Panther 2. Mechanisch zijn er slechts beperkte verschillen maar onderhuids en ook in de cabine zijn die des te groter. Zo heeft de Panther 2S de cabine van de Tiger 6S met zowel aan de linker en rechter A-stijl een 12,1 inch grote terminal. Die wordt voortaan aangestuurd via eigen software, voorheen ontwikkelde Reichhardt de software. De standaard telematicamodule maakt draadloze datacommunicatie mogelijk. Zowel voor opdracht- en perceelsgegevens, software-updates en voor het op afstand verhelpen van storingen.
Tekst: René Koerhuis, Seppe Deckx
Beeld: René Koerhuis, Seppe Deckx, fabrikant
HET HELE ARTIKEL LEZEN?
Je hebt zojuist een artikel uit de Loonwerker gelezen. Het hele artikel lezen? Klik hier!