Op de assemblage afdeling in de “speciaalbouw hal’ bij CHD in Ter Apel, sluiten de monteurs de spuitleidingen aan op de 27 meter lange spuitboom van een uiterst compacte en wendbare zelfrijder. De basis van de machine bestaat uit een gebruikte Fendt 514 Vario waarvan de cabine voor de motorkap is geplaatst. Daardoor ontstaat voldoende ruimte om een vulplateau, tank en spuitboom aan het chassis en aan de achterbrug te monteren.
Prototype
In opdracht van onze dealer uit Noord-Holland Van der Sluis B.V heeft CHD de spuitopbouw ontworpen die achterop de Fendt gemonteerd is. De omgebouwde Fendt 514 aangeleverd door Van der Sluis BV is zo een kleine compacte zelfrijder.
Deze trekker beschikt over goede eigenschappen voor de ombouw naar een spuitmachine. Een vermogen van 145 pk en kleine wielbasis. De trekker is bovendien voorzien van traploze transmissie, een geveerde vooras en een luxe gekoelde cabine. De spoorbreedte van 1,50 meter past heel goed bij cultuur- en beddenteelten en korte kopakkers, maar is ook een maatvoering waar reguliere akkerbouwers uitstekend mee uit de voeten kunnen.
CHD hoopt in de toekomst deze samenwerking met Van der Sluis BV dan ook voort te kunnen zetten en meerdere Fendt 514 tractoren te kunnen transformeren naar een compacte zelfrijder.
Spuittechniek
De zelfrijder is uitgerust met de nieuwste spuittechnologie. De op de spuitboom gemonteerde drieling dophouders zijn luchtafsluitbaar en gemonteerd met een dopafstand van 25 centimeter. De boomhoogte kan tot 30 centimeter hoogte zakken.
Op de spuitboom, die is voorzien van automatische boomhoogteregeling via twee ultrasone hoogte sensoren (DISTANCE-Control), is luchtondersteuning met een luchtzak gemonteerd waarvan de uitstroomrichting instelbaar is. Uiteraard is de luchtsnelheid ook instelbaar. Deze hele configuratie voldoet daarmee aan de DRT klasse met 97,5 procent driftreductie. Het spuitwerk is in het donker verlicht door LED bluelight schijnwerpers.
De tank is uitgerust met CHD ARS (automatisch reinigingssysteem) en tankcontrol voor exact vullen en minimaliseren van restvloeistof. Ook heeft CHD een zuigarm voorop gemonteerd, zodat er zonder zwaar gesleep van de vulslang makkelijk vanuit de sloot kan worden opgepompt.
Precisielandbouw
De Isobus gestuurde Section Control verloopt via de Enkele-Dop-Schakeling (EDS) van Müller Electronic. Dat maakt een hele gerichte middeleninzet mogelijk op basis van taakkaarten. Met minimale overlappingen over het beoogde toepassingsgebied heen. De zelfrijder is geleverd met de ‘Touch 1200” terminal waarop via ISOBUS apps taakkaarten zijn in te laden.
Automatische boomhoogteregeling
Automatische boomhoogteregeling via ultrasone sensoren. De slangen en kabels zijn beschermd door kabelgoten die aan het frame zijn bevestigd. De centraal gelagerde spuitboomelementen zijn voorzien van anti-zwiepsysteem door middel van schokdempers.
Resultaat van de ombouw
Een ranke zelfrijder op 1,50 spoorbreedte is het resultaat na de ombouw. De cabine is voor de neus gemonteerd. De vul-arm maakt het oppompen vanuit de sloot dan ook mogelijk zonder dat je de cabine hoeft te verlaten.
Middenplateau
Het middelplateau is via een inklapbare lader toegankelijk. De fustreiniger is daarnaast binnen handbereik en gemakkelijk voor de vulopening te positioneren. De tank is tevens uitgerust met een automatisch reinigingssysteem (ARS) en tankcontrol functie voor het exact vullen en minimaliseren van restvloeistof.
Fendt 514 Vario
De contouren van de neus van de Fendt 514 Vario en de brandstoftank zijn hier dan ook nog zichtbaar.
Bewegingen spuitboom neutraliseren
Aan de achterbrug zijn ook twee schoorstangen gemonteerd om de bewegingen van de trekker op de spuitboom te neutraliseren.
Tekst en foto’s: Jan Geert Vedelaar