Nadat John Deere in 2011 het dealerschap van Landbouwmechanisatiebedrijf Van der Sluis bv beëindigde stopte ook de ombouw van de John Deere-trekkers naar spuittrekker met opbouwspuit bij het mechanisatiebedrijf. Nadien is dit type machine een stille dood gestorven. Toch is er altijd een sluimerende behoefte uit de praktijk geweest. Helemaal omdat de zelfrijdende veldspuit voor bepaalde omstandigheden qua capaciteit vaak te groot is en er daarbij ook nog vaak wordt uitgerust met grote wielen.
Om op de vraag in te spelen heeft Van der Sluis zelf de handschoen opgepakt. Samen met CHD uit Ter Apel is een Fendt Vario 514 van 145 pk omgebouwd tot een compacte zelfrijder. “De trekkercabine voorop en een spuit op de rug.”
Compacte en wendbare zelfrijdende veldspuit
Vooral telers en loonwerkers die te maken hebben cultuur- en beddenteelt en korte kopakkers hebben de behoefte aan een compacte en wendbare zelfrijder. “Klanten zijn op zoek gegaan naar een vervangende machine. Toen wij in 2011 het John Deere dealerschap kwijt raakte, zijn we ook gestopt met de trekkers met spuitopbouw”, schetst Johan Goudsblom van Van der Sluis Mechanisatie.
Waar een gemiddelde tankinhoud van zo’n machine op ongeveer 2700 liter uitkomt, zit een beetje zelfrijder tegenwoordig op 4000 of 5000 liter. Bovendien worden de wielen ook niet kleiner. “Zelfrijders zijn dus te groot, of de prijs is niet meer in verhouding tot het werk dat er is. Er zijn best wat alternatieven uit bijvoorbeeld Italië of Engeland, maar onze ervaring is dat er nog weleens wat issues zijn.”
Comfortabele en betrouwbare Fendt Vario 514 als basis
Van der Sluis Mechanisatie heeft zich georiënteerd op de mogelijkheden om zelf trekkers om te bouwen tot een compacte zelfrijdende veldspuit. “Die bovendien voldoet aan de eisen van de RDW, want dat was wel een vrees. Krijgen we de machine door de keuring? En vindt de fabrikant het goed?”
In samenspraak met de eerste klant, familie Ammerlaan van Westend Bulb uit Breezand, is de knoop doorgehakt. Die zochten naar een compacte machine voor de bloembollenteelt. Er is gekozen voor een Fendt Vario 514 als basis. “Een comfortabele en betrouwbare trekker, die beschikt over goede eigenschappen voor de ombouw naar een spuitmachine, namelijk een vermogen van 145 pk een korte wielbasis en een hoge aslast.” Voor de spuit is een samenwerking gestart met CHD. “Vertrouwd en betrouwbaar en bovendien een Nederlandse partij”, vertelt Maarten Houtenbos van Van der Sluis bv.
Hoe is de zelfrijdende veldspuit opgebouwd?
De machine is vervolgens kaal gemaakt, waarna de monteurs van CHD hebben gekeken hoe zij de spuitopbouw moesten verzorgen. Feitelijk is er een getrokken spuit op de hefinrichting van de trekker gerealiseerd. Er is gekozen voor een gebruikte tank met een inhoud van 2500 liter, zodat die past op de achterbrug. Voor de spuitopbouw is gekozen voor een frame met een hefmast. De aandrijving is volledig aangesloten en aangestuurd via de Isobus van de trekker. Net als de luchtvoorziening die is aangesloten op de compressor van de Fendt. Er zijn twee hydropompen, overdwars (aangesloten op de trekkerhydrauliek voor loadsensing) en achterop (op de aftakas) gepositioneerd, om de opbouw ook vooral compact te houden en te realiseren dat de spuitboom uiteindelijk dicht op de wielen komt.
Dit is een artikel uit vakblad de Loonwerker. Wilt u het hele artikel lezen? Of de mooiste reportages en actuele thema’s, iedere maand thuis op de mat?
Tekst en beeld: Martin de Vries