De eerste 25 setjes van de Powersteer van gps-merk FieldBee worden momenteel door importeur Doorgrond.nl uitgeleverd. De stuurautomaat is optisch gezien misschien even wennen, maar de voordelen zijn groot. De prijsstelling is gunstig, maar bovenal de toepassing is vrijwel universeel, waardoor je op meerdere trekkers kunnen rijden met één gps-setje. “Het overzetten van Powersteer is in een half uurtje gepiept.”
FieldBee kan worden gezien als een betaalbaar alternatief voor de bekende gps-besturingssystemen. “Het werkt echter met dezelfde nauwkeurigheid, alleen het prijskaartje is heel anders”, vertelt Jorick Lambers van Doorgrond.nl. FieldBee levert het besturingssysteem in drie opties: hydraulisch, mechanisch of de nieuwe ontwikkeling Powersteer. “Het is de meest goedkope autosteer die in de markt beschikbaar is.”
Powersteer
Voor de installatie van Powersteer wordt het originele stuur van de trekker vervangen, door de stuurmotor van FieldBee. Standaard wordt Powersteer geleverd met een adapter- en een antirotatiekit, tablet en ontvangerbol. “Wij zijn al sinds 2020 dealer van FieldBee. Powersteer is een nieuwe stap in de ontwikkeling. Het is echt een antwoord op de vraag uit de markt. Een hydraulisch besturingssysteem is mooi en wordt fraai weggewerkt in het hydraulische systeem van de trekker. Dat is echter ook meteen het grootste nadeel van hydraulisch. Voor het wisselen van de besturingskit van deze versie moet je een extra set slangen persen en kost het nog een dag sleutelen. Dat is het mijns inziens niet waard, dus kun je stellen dat de prijs voor de uitrusting van één trekker is.
Voor de mechanische oplossing zijn er extra onderdelen leverbaar waardoor je de set kunt overzetten naar andere trekkers. Dan ben je echter wel een halve dag aan het sleutelen, omdat het vanwege de vele draaiende delen toch lastig is om over te zetten. Met Powersteer is het overzetten een kwestie van half uurtje. Zo kun je eenvoudig meerdere trekkers laten rijden met een enkel gps-setje.”
Klein esthetisch nadeel
Grootste nadeel is volgens Lambers slechts een esthetisch punt. “De chauffeur kijkt tegen een niet zo hip stuurtje aan. Dat is van plastic, zodat het overal past. Krijg je een nieuwe Fendt-trekker af fabriek, dan krijg je natuurlijk een luxe stuur met wat meer comfort.” Daarentegen, het grote voordeel is, als je automatisch recht gaat rijden je het stuur ook niet in de hand hebt. “Eigenlijk alleen als je van perceel naar perceel of van de boerderij naar het perceel rijdt en terug. Het oogt dan misschien wat minder mooi, maar je kunt ‘m wel eenvoudig op vrijwel alle trekkermodellen monteren.”
De eerste 25 setjes worden momenteel uitgeleverd. Het zijn de bestellingen uit de pre-sale van eind vorig jaar. “Allemaal aangekocht op basis van goed vertrouwen. Dat zegt ook wel wat over FieldBee.” De gebruikers zullen na de installaties nog even de handigheid moeten leren. “De diversiteit in trekkers is groot. De nieuwste is in 2020 aangekocht, de oudste is een John Deere uit begin jaren negentig. Als het maar een voorwielgestuurde trekker is, dat is de enige voorwaarde.”
Basisstations van FieldBee
Naast de besturingssystemen voor op de trekker heeft Doorgrond.nl ook basisstations van FieldBee. “Dit is een alternatief voor de dure rtk-stations en -abonnementen, die er beschikbaar zijn. Voordeel van FieldBee is dat het een eenmalige investering is in een eigen baken. Het rtk-signaal kan ook door terminals van andere merken worden ontvangen. Met het FieldBee-baken kun je jezelf vanzelfsprekend ook voorzien van een rtk-correctiesignaal.
” Sinds 3G-netwerk eruit is, is de vraag naar bakens die ook verbinding maken met andere terminals, flink gestegen. “Je hebt een ander modem nodig, maar dan wordt het prijskaartje voor ombouwkosten natuurlijk ook heel anders. Dit is een goedkoper alternatief en een mooie manier om zelfvoorzienend te zijn qua rtk-signaal.” Volgens Lambers hebben 10 van de 25 kopers van de Powersteer inmiddels er een FieldBee-basisstation bij gekocht. “Hierbij hebben ze de voordelen van een precisietechniek die een nauwkeurigheid heeft van nul tot twee centimeter en zijn ze meteen ook zelfvoorzienend in rtk-correctiesignaal.”
Dit is een artikel uit de Akkerbouwkrant. Wil je deze thuis ontvangen? Klik hier.
Tekst en beeld: Martin de Vries