De Condor is de meest populaire machine van de Steenwijkse fabrikant Agrifac. De nieuwste generatie zelfrijdende veldspuiten, die sinds de jaarwisseling uit de fabriek rolt, heeft een ander design gekregen en de prestaties in het veld liggen voor op wet- en regelgeving.
De Condor V slaat aan. “De innovatie zit in de details. Toch blijken ook de looks en design van zo’n machine belangrijk. De mensen zijn enorm enthousiast over de nieuwe frisse kleurstelling.”
Een kaal onderstel gaat in de assemblagehal van Agrifac in een week tijd langs zeven stations. De vakmensen voegen daar alle onderdelen toe en bouwen een compleet uitgeruste zelfrijdende veldspuit op. De meest innovatieve spuitmachines ter wereld, zo claimt de Steenwijkse machinebouwer. Tot het niveau van de beste pulserende doppen op bomen en met de meest geavanceerde detectiecamera’s. Inmiddels is de vierde generatie van de Condor alleen nog op de onderhoudsafdeling in Steenwijk te vinden. Van de productielijn komen alleen nog de Endurance, geïntroduceerd in 2018, en de V-modellen. “Inmiddels hebben we al zestig van de nieuwste Condor V verkocht. Die worden dit jaar overal ter wereld uitgeleverd”, vertelt productmanager Steven Koop.
Nieuw design
De Condor V is het nieuwe paradepaardje van Agrifac. De nieuwe look, met de rood-zwarte kleuren, is eigentijds en lijkt op die van de Endurance. “Waar we de internationale Red Dot Design-prijs mee in de wacht hebben gesleept. De velgen kunnen in twee kleuren worden geleverd. De meeste klanten kiezen voor zwart”, stipt Koop aan. Bij het nieuwe design zijn ook zaken als spiegelsteunen meegenomen. “Standaard compacter en mooier in design.”
De cabine van wit naar rood
De vraag naar de zelfrijdende spuitmachines van Agrifac groeit volgens Koop hard. “Overal ter wereld zien we dat de veelzijdigheid van de compacte machine wordt gewaardeerd. Dat begint bij ons onderstel, dat ontzettend stabiel is. Het StabiloPlus-chassis is ongeëvenaard. Het uitgangspunt is simpel. We proberen zoveel mogelijk bewegingen van nature uit de machine te halen, zodat we van nature minder bewegingen in de boom hebben. Dat betekent een brede spoorbreedte en een hoge bodemvrijheid.”
Technische verbeteringen
Uit technisch oogpunt is de vijfde generatie weer een stap vooruit. Al zit de verbetering vooral in de details. Zo is de vulspoelbak vergroot, is er meer zuigcapaciteit gecreëerd en zijn er nog een aantal andere ‘onderhuidse’ technische verbeteringen doorgevoerd. Onder de motorkap ligt ook een belangrijke aanpassing. “We zijn van FPT overgestapt op een Stage V motor van Cummins. In onze ogen net een stap beter. De motor is beschikbaar in 157 of 212 kiloWatt. De voorganger was 210/151, dus we hadden wel al dezelfde klasse beschikbaar.” Met de nieuwe motor wordt voldaan aan de strengste emissienorm. De brandstoftank is voor het eerst in kunststof uitgevoerd, in plaats van staal of rvs. Dit scheelt uiteraard gewicht en je bent flexibeler.”
Het station waar de Stage V motor van Cummins in de Condor V gaat
Tegelijk wordt het EcoTronicPlus-besturingssysteem in de cabine van de Condor V gebracht. Dat zat overigens ook al in de voorganger, de IV. Bedieningsgemak staat daar volgens Koop voorop. “Eenvoud en begrijpelijk. Het bedieningssysteem hebben wij zelf ontwikkeld en bestaat uit een armsteun, joystick en een groot beeldscherm, waarop alles staat. De chauffeur ziet in één oogopslag de gegevens als flow, druk, afgiftesecties posities van de kranen en dergelijke. Hierdoor kan de volledige focus op de spuitkwaliteit worden gericht om zo het maximale uit de veldspuit te halen.”
Dit betreft een gedeelte van een artikel uit het Vakblad De Loonwerker. Het hele en meer soortgelijke artikelen lezen? Neem dan een abonnement op het vakblad.
Tekst en foto’s: Martin de Vries