In het programma voor de sector Akkerbouw heeft VLAM vier onderdelen: pootgoed, zaaizaden, verwerkte groenten en aardappelen. Dit is hoe VLAM in 2024 de aardappelen in de markt wil helpen zetten.
VLAM, Bord Bia (Ierland), CNIPT (Frankrijk) en European Potato Trade Organisation (Europatat) werken sinds 2020 samen om verse aardappelen te promoten naar een jongere doelgroep: jongeren tussen de 18 en 34 jaar. De voortzetting van de campagne ‘Aardappelen – Prepare to be suprised – Europe’s favourite since 1536’ kan rekenen op een Europese cofinanciering van tachtig procent. ‘’Met deze campagne willen we de daling van het gebruiken van verse aardappelen tegengaan en de nieuwe generaties warm maken voor verse aardappelen, zodat ze in onze keuken blijven’’ meldt VLAM in haar jaarprogramma.
In 2024 gaat het derde en laatste jaar in van de informatiecampagne ‘Helden van onze velden’ om de inspanningen op het vlak van duurzaamheid binnen de sectoren aardappelen, groenten en fruit in de kijker te zetten. ‘’De doelstelling van de campagne is om de consument in België bewust te maken van de mijlpalen die de sectoren al bereikt hebben.’’
Wederom Week van de Friet en Interpom
In het najaar van 2024 organiseert VLAM de vijfentwintigste editie van Week van de Friet: ‘’Waarmee we positieve aandacht willen opwekken voor frietjes uit de frituur, het vakmanschap van de friturist en de fritkotcultuur.’’
In 2024 is VLAM weer van de partij op de vakbeurs Interpom. Net als bij de voorgaande keren zal er op de stand opnieuw plaats zijn voor de beroepsfederaties Algemeen Boerensyndicaat en Boerenbond. Op de beurs gaat VLAM zijn eigen acties in de verf zetten.
Aardappelproducenten die een klas op bezoek krijgen konden voorgaande jaren gadgets aanvragen en dat gaat in 2024 niet anders zijn. Daarnaast gaan ze investeren in nieuwe aardappelrecepten en in een nieuwe receptenfolder.
Belgian fries
Voor verse aardappelen blijft in 2024 de aanwezigheid op internationale vakbeurzen ook weer een belangrijk onderdeel van de buitenlandse promotiewerking. In 2024 staan Fruit Logistica Berlijn en Fruit Attraction Madrid op de planning.
Voor verwerkte aardappelen loopt de campagne ‘Belgian fries’. Deze campagne werd in 2020 gestart en komt in augustus 2024 ten einde. De doelstelling is om het marktaandeel van de frieten in vier landen in Azië te verhogen en een positief imago te creëren voor Belgian fries. ‘’Hierbij wordt er vooral ingespeeld op een paar van VLAM haar sterktes, namelijk voedselveiligheid, kwaliteit, smaak en authenticiteit, aldus VLAM.
Tekst: Selina Rolvink