Van 6 tot 12 november geniet heel Vlaanderen, want dan is het opnieuw Week van de Friet. Dit keer zal het geluid van frieten bakken ons het water weer in de mond doen lopen. VLAM speelt het zintuig “horen” namelijk dit keer uit in zijn frietcampagne.
De Week van de Friet is al jaar en dag een begrip in Vlaanderen. Maar liefst 66 procent van de Vlamingen herkent de acties die naar aanleiding van de Week van de Friet georganiseerd zijn. En 63 procent van de Vlamingen krijgt goesting in frietjes van de frituur wanneer ze de campagne oppikken. Dat blijkt uit een representatief consumentenonderzoek uitgevoerd door iVox in opdracht van VLAM (november 2022).
Dit jaar is de Week van de Friet aan zijn 24ste editie toe en zet VLAM, samen met de sector, andermaal de frietkotcultuur én daarbij het goudgele topproduct volop in de kijker. Na het zintuig “zien” vorig jaar, zetten we dit jaar in op het zintuig “horen” in de frietcampagne. Want net zoals het zien van heerlijke frietjes, wekken ook de typische frituurgeluiden de goesting in frietjes van de frituur op.
Week van de Friet – van 6 tot 12 november 2023
Frietjes van de frituur, dat is meer dan alleen maar smaak, dat is ook zien, horen en ruiken. Na “zien” in 2022, is de hoofdrol dit jaar weggelegd voor het zintuig “horen” in de campagne. Op maandag 6 november trappen we de nieuwe editie af op verschillende radiostations. In een gloednieuwe radiospot zijn typische frietgeluiden en –conversaties te horen, waarmee we luisteraars goesting willen doen krijgen in de enige echte frietjes van de frituur. Stem dus vanaf 6 november zeker af op MNM, Studio Brussel, Joe FM en/of Q-Music. Naast radio, zal ook sociale media (Facebook en Instagram) ingezet worden om de Week van de Friet bekend te maken bij de consument.
De Vlaming en frietjes van de frituur
Enkele onderzoekscijfers (november 2022) over de frituur en de Week van de Friet, uitgevoerd door iVox in opdracht van VLAM. Deze tonen aan dat de Vlaming niet alleen de frietjes van de frituur, maar ook de Week van de Friet-campagnes blijft appreciëren.
- 53 procent gaat minstens één keer per maand naar de frituur (in 2013 was dit 46%), 19 procent gaat zelfs wekelijks. Slechts negen procent zegt nooit naar de frituur te gaan.
- Op een gemiddelde week gaan zo’n 33 procent van de Vlamingen naar de frituur. Tijdens de Week van de friet 2022 steeg dit tot 41 procent.
- 63 procent is van mening dat de campagne goesting in frietjes geeft en 76 procent vindt ook dat ze de frietjes van de frituur op een positieve manier in de kijker zet.
- De gemiddelde Vlaming apprecieert de frituur vooral omwille van de smaak, nabijheid, vriendelijke bediening en het ruime assortiment.
- 76 procent verklaart dat hij/zij bijna altijd naar dezelfde frituur gaat.
- Ruim 59 procent is ervan overtuigd dat je voor echte lekkere frietjes naar de frituur moet gaan. Ter vergelijking, bijna 20 jaar geleden was dit slechts 34 procent.
Bron: VLAM