Akkerbouwbedrijf Mesken uit Appelscha zet met een Dezeure TransMax in op capaciteit, zodat in vijf jaar flink kan worden gegroeid. De op drie assen aangedreven hooglosser, met een technisch laadvermogen van dertig ton, moet in de oogsttijd een capaciteit van een vrachtwagen vol aardappelen per uur realiseren. “De hooglosser is de schakel tussen de rooimachine en het transport.”
Investeren in de toekomst
De stoere zwartgekleurde Dezeure staat klaar op het erf van René Mesken om op korte termijn in actie te komen voor het rooien van vroege consumptieaardappelen. Het akkerbouwbedrijf in Appelscha heeft op dit moment een areaal met tweehonderd hectare aardappelen, vijftig hectare uien en twintig hectare mais. De ambitie is om in vijf jaar te groeien naar duizend hectare. “Daarom investeren we veel in werkmaterieel.”
De hooglossers van Dezeure staan al geruime tijd op het netvlies van Mesken. “Vooral vanwege de kwaliteit van de Dezeure HD Drive-aandrijving. In mijn optiek kan niet niemand daar aan tippen.” Vorig jaar heeft Mesken de knoop doorgehakt en de Belgische fabrikant bezocht. Uiteindelijk mondde de rondleiding uit in de aanschaf via de Nederlandse importeur DNL Machines & Equipment. Vorig jaar heeft er een tijdelijke machine op het bedrijf gedraaid. Mesken prijst de ondersteuning vanuit DNL in de oogsttijd.
De Dezeure TransMax heeft met twaalf meter lengte, vier meter hoogte en drie meter breedte de maximale afmetingen die binnen de grenzen van de Wegenverkeerswet mogelijk zijn. De bakinhoud (water) is ongeveer 35 kubieke meter en de hooglosser heeft een eigen gewicht van 18 ton. “Ook vooral met het oog op de toekomst als er veel hectares bij komen. De insteek is om met twee mensen ieder uur een vrachtwagen te vullen.”
Mesken investeerde ook in vrachtwagens en een vierrijige Dewulf Kwatro-rooimachine, waardoor een capaciteit van vijfhonderd hectare in oogsttijd realistisch wordt. “Het ziet er allemaal groot uit, maar het verleden heeft laten zien, dat wat vandaag niet kan, is over vijf jaar de standaard. Met deze hooglosser zitten we tegen de grens van de capaciteit qua wegtransport aan, groter kan niet.”
De drie assen van de zwartkleurige hooglosser, die daar zijn bijnaam Black Beast aan ontleent, zijn volledig mechanisch aangedreven en hebben een hydraulisch in- en uitschakelbare slipkoppeling. “Daarmee moet ook in de meest lastige situaties de aardappelen van het land kunnen. Vorig jaar heb ik zonder aandrijving gereden. Ik weet nu zeker dat deze hooglosser nooit opgeeft.”
Multifunctioneel
De Dezeure van Mesken is uitgevoerd met een TurboCleaner-set. Dit is een aanbouwbare module voor het reinigen van de producten tijdens het overladen. De aardappelen rollen straks over dertien rollen van polyurethaan. Grond wordt er zo uit gezeefd, komt terecht in een grondbak en kan weer terug het land op. De TurboCleaner is standaard uitgerust met automatische vlakstelling. De reinigingsset is binnen twintig minuten af te koppelen zodat de hooglosser ook als ‘kieper’ of overlaadwagen ingezet kan worden.
“Alles op de hooglosser wordt volledig digitaal aangestuurd. Het is zelf zo gemaakt dat in samenspraak met de monteur er een modem aangekoppeld kan worden. Is er een sensor kapot, dan kan ook altijd handmatig worden bediend, zodat je altijd door kan. Dat moet ook, want de hooglosser wordt de spil in het oogstverhaal. Staat deze machine stil, dan staat alles stil.”
Om eventuele overlaadschade te beperken zijn de zijpanelen hydraulisch opklapbaar neerklapbaar waardoor de valhoogte kan worden beperkt. De hooglosser staat op zes Alliance Flotation 331 banden van 710/50 R30,5. De machine wordt getrokken door een New Holland T7 290 van ongeveer 300 pk. “Die is in ‘Blue Power’-uitvoering. Een prachtig plaatje.”
Tekst en beeld: Martin de Vries