De jaarlijkse bietencampagne ging op 29 september van start. Dat is iets later dan andere jaren. “De uitzaai verliep begin april goed, maar het voorjaar was zeer droog en de bieten hadden last van bladluis en van de hittegolf in juli”, verklaart Jan Ingels, directeur van de Tiense Suikerraffinaderij. “Al hebben de bieten dit jaar – ondanks de droogte – een hoge suikerrijkheid.”
Suikerbieten goed bestand tegen droogte
Het was voor velen afzien van de warmte de voorbije zomer, ook voor de suikerbieten. Al hebben die de hittegolven op het eerste zicht goed doorstaan. “De suikerbieten hebben nogmaals bewezen dat ze zich kunnen wapenen tegen de droogte”, vertelt Jan Ingels, directeur van de Tiense Suikerraffinaderij. “De wortels groeien tot diep in de grond, tot zelfs twee meter, en dat is een extra troef voor dit gewas. We zien in de velden dat het loof ‘s ochtends niet overeind komt, maar dat is niet meteen negatief. Het is een bescherming van het gewas tegen overmatige verdamping.”
Belgische suikerbieten doen het goed
Volgens Jan Ingels doen onze Belgische bieten het zeer goed in vergelijking met de ons omringende landen. “We beschikken niet alleen over zeer goede grond, maar ook we beschikken ook, samen met onze planters, over de expertise beschikken om deze optimaal te laten renderen. De bieten hebben dit jaar ondanks de droogte een hoge suikerrijkheid. De tonnage is gemiddeld, maar de recent gevallen regen zal dit zeker nog ten goede komen.”
Volgens eerste schattingen van de Tiense Suikerraffinaderij stevenen we af op een aanvoer van 250.000 ton. “Goed om hierbij te weten is dat bieten ongeveer 75 procent water bevatten”, vult Jan Ingels aan. “We spreken hier dus over meer dan een miljard liter water, waarvoor we de goedkeuring kregen om dit ter beschikking te stellen als irrigatiewater. Wat tijdens de laatste droge periode zeer sterk geapprecieerd werd door de lokale land en tuinbouw.”
Voor Tiense Suiker is het elk jaar hard werken om de campagne, die tot ongeveer half januari zal duren, vlot te kunnen laten verlopen. “Het vraagt heel wat voorbereidingen en inspanningen op organisatorisch, onderhouds- en investeringsvlak”, zegt Jan Ingels.
Start bietencampagne
Ook de landbouwers kijken elk jaar weer met wat spanning uit naar de start van de bietencampagne. “De voorbije weken was er intensief overleg tussen de vertegenwoordigers en de fabrieken om ervoor te zorgen dat de ontvangst van de bieten zo vlot mogelijk kan verlopen”, reageert Peter Haegeman, secretaris generaal van de Confederatie van de Belgische Bietplanters (CBB) in haar nieuwsbrief ‘Bietplanter’. “We hopen dat de afspraken en vragen tijdig en correct behandeld worden.”
Een succesvolle campagne is lang niet de enige uitdaging die zich aandient in de bietensector. “Om te beginnen kijken we met een bang hart uit naar de impact van de vergelingsziekte”, zegt Peter Haegeman. “Die heeft in meer of mindere mate 85 procent van de percelen die niet met NNI-gecoat zaad werden ingezaaid, bereikt. We zagen dit al langer aankomen en hebben, samen met Iscal Sugar, Tiense Suiker en het Bieteninstituut, gewerkt aan een heldere eisenbundel en een dossier om ook in 2021 van een noodtoelating voor neonicotinoïden gebruik te kunnen maken.”
Een ander spannend moment situeert zich op het eind van september: zal er van start gegaan worden met de bouw van de coöperatieve suikerfabriek in Seneffe? “Wat ook de uitkomst is, het project geeft blijk van een groot dynamisme binnen de bietplanterswereld en een geloof, op de langere termijn, in de teelt”, aldus Peter Haegeman. “We mogen die dynamiek niet verloren laten gaan”, besluit hij.