John Deere heeft de nieuwste trekkers in haar midden- en zwaardere segment verder geperfectioneerd. Na de introductie op de Agritechnica zijn de 6M- en de 7R-series verbeterd. Ook aan de 6R is verder gesleuteld. Rode draden zijn ‘verdere digitalisering om stilstand in het veld te voorkomen’ en ‘meer power zonder extra gewicht’.
6M-trekkers voorzien van John Deere AutoPowr
De 6M-serie is de midsize trekker waar John Deere, mede gestoeld op gebruikerservaringen, aan heeft gesleuteld. Met een speciale online persconferentie is het nieuws over de aanpassing de wereld in gebracht. “We bouwen door op de positieve feedback. Het uitstekende zicht, maar ook de wendbaarheid, de unieke payload en het grotere comfort worden geprezen”, vertelt productmanager Philippe Steinmann.
Steinmann legt veel aandacht aan de beproefde AutoPowr-transmissie, die nu ook voor de 6M-trekkers beschikbaar is. “De trekker kan nu ook gewoon met de rempedalen gestopt worden, naast de automatische modus en het automatische motortransmissiebeheer. Dat maakt natuurlijk een enorm verschil als de chauffeur vaak moet stoppen en starten. De gevoeligheid van de voor- en achteruitfunctie van AutoPowr kan met het display in de hoek worden aangepast. Dat betekent ook dat het zicht vanuit de cabine niet wordt belemmerd.”
De cornerdisplay zorgt voor vrij zicht bij de compacte 6M-trekkers
Voor de tien modellen in de 6M-serie werd afgelopen maand al het nieuws gebracht dat er nieuwe voorladers zijn geïntroduceerd. “Hiermee gaan we door op het succes van de R-loaders”, benadrukt Steinmann. De frontladers zijn voorzien van mechanische selflevelling en onderscheiden zich door de snelle aankoppeling. “Click and go.”
Verdere uitrol van JDLink
Voor de 6R-serie kondigde John Deere al aan om de trekkers met JDLink uit te voeren. Dit maakt het mogelijk om digitaal gegevens van de trekker naar het operation center in MyJohnDeere.com over te dragen. Hiermee wordt ook de link met het servicecenter gemaakt. “Stilstand in het veld willen we natuurlijk niet. Vooral in het voorjaar is dat een uitdaging. Met machinecontrole op afstand kunnen onze experts potentiële problemen voorkomen, voordat ze zich voordoen.” Ook vereenvoudigt JDLink het gebruik van taakkaarten. “De IB-lijnen kunnen vanuit het kantoor meteen naar de trekker worden gestuurd.”
Gebruikersgemak John Deere 7R-serie vergroot
Voor de 7R zit de vernieuwing ook vooral in het gebruikersgemak. Op de Agritechnica 2019 werd de 7R 350 als nieuw vlaggenschip gepresenteerd. Ook dit model krijgt een upgrade. “Denk aan een splinternieuwe luxe cabine, de CommandPRO joystick, een stoel van topkwaliteit met massagefunctie, DAB+ touchscreenradio met Apple CarPlay compatibiliteit en een 6.1 luidsprekersysteem, verder uitgebreide functies voor precisielandbouw en nog veel meer”, somt productmanager Simon Schowalter van John Deere op.
‘Click and Go’ met de nieuwe frontladers voor de 6M-serie
De payload op alle tractoren van de 7R-serie met veertig kilometer per uur transmissie en voorasremmen met twee ton verhoogd, voor een maximum toegestaan gewicht van achttien ton. Daarnaast is meer flotatie mogelijk omdat er nu IF650/60R34 voorbanden en tot IF900/60R42 achterbanden beschikbaar zijn.
“We komen met de 7R al richting de 8R. Vier modellen, waaronder de 350, overlappen al de 8-serie. Wij vinden dat de gebruiker keuze moet hebben. Verschil is er wel degelijk. Wilt u licht in gewicht, maar hoog in power? Dan passen de modellen in de 7R-serie perfect. Wilt u juist uitblinken in ultieme trekkracht, dan komen we bij 8R uit.”
Bijzonder is dat de standaardfabrieksgarantie van de 7R-serie is verdubbeld tot twee jaar of tweeduizend bedrijfsuren, net zoals die van de John Deere tractors uit de 8R- en 9R-serie. Ook de 7R-trekkers kunnen door het service center van John Deere via de digitale snelweg worden uitgelezen. De upgrades aan de trekkers zijn vanaf begin juli beschikbaar.
Tijdens de digitale persconferentie lanceerde John Deere met de R700i meteen ook een nieuwe veldspuit. Bovendien kondigde de fabrikant een ‘reorganisatie’ aan, waarbij digitalisering en ‘smart industrial concepts’ meer centraal komen te staan.